About Me

My photo
"cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun daripada langit , bersih dan suci.. cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya.. jika ia jatuh ke tanah yang tandus, tumbuhlah cinta itu tandus oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela.. tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur, disana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji..." ~~~HAMKA~~~

mutiara kata

Jika Anda menginginkan sesuatu yang belum pernah anda miliki, Anda harus bersedia melakukan sesuatu yang belum pernah Anda lakukan.

~ Thomas Jefferson~

AIR MATA RAJI'...


Malam semakin larut.Kesunyian mulai ,mengembangkan sayapnya.Tiada lagi makhluk yang bergerak dan tiada kaki manusia yang melangkah.Pohon-pohon kurma yang hidup subur tidak lagi melambai-lambaikan dedaunnya.Makhluk-makhluk melata turut bersembunyi di balik debu dan pasir .Begitulah bila malam datang…..

Cuma yang tidak lena dan sebagai pemerhati serta suka menziarahi adalah roh-roh syuhadak yang suci.Berkeliaran di malam itu mendampingi jasad yang telah lama lena yang mengimbai kembali peristiwa Mata Air Raji’ yang amat mengharukan.

Inilah peristiwa buat kenangan dan renungan kita bersama dalam mengimbau kembali peristiwa yang sepatutnya membina semangat perjuangan kita untuk terus berjuangdan tidak akan henti-henti.Peristiwa para Murabbi yang dilantik oleh Rasulullah(SAW)dikhianati oleh golongan manusia yang bergelar ‘musang berbulu ayam’.

Setelah peristiwa Uhud berlalu dengan kekalahan yang dialami oleh kaum muslimin , sebenarnya telah memberi semangat baru kepada kafir Quraisy dan munafiq melancarkan lagi serangan ke atas umat islam dikota Madinah AL Munawwarah.

Golongan ini sekelip mata sahaja telah memenuhi setiap penjuru dan kediaman di kota Madinah .Mereka merancang dan mengatur siasah kotor untuk menjatuhkan Islam.Kebimbangan tetap terasa oleh kaum Muslimin yang telah berbai’ah dengan RAsulullah (SAW) dengan kehadiran golongan itu di kota MAdinah.

Inilah awan mendung yang akan meninggalkan satu tragedi yang akan mencemarkan sejarh kaum muslimin.

Perasaan dan sangkaan demikian rupa-rupanya benar berlaku di kala kota Madinah diselubungi awan mendung itu,datanglah serombongan utusan dari dusun ‘Adhlal menemui Rasulullah (SAW) untuk menyatakan keislaman dan bersedia memberi bantuan kepada kaum muslimin dikota itu,

Dengan nada yang mengharap dan bersungguh-sungguh mereka berkata : “Ya Rasulullah, bahwa kami telah masuk Islam dan dikampung kami ramai yang bersedia masuk islam..Kerana itu kami meminta tuan dapat menghantar beberapa orang guru untuk mengajar AL Quran dan syariat untuk memberi pengertian dan hakikat agama kami”

Rasulullah (SAW) akur dengan permohonan itu tanpa baginda banyak bicara.Mereka yang dipilih oleh Rasulullah (SAW) sebagai murabbi itu ialah dikalangan wira-wira ALLAH (SWT) yang pernah bertempur di Badar.Mereka adalah dari kalangan kaum Ansar dan Muhajirin iaitu Mastrad bin Abu Mastrad Al Ganawy , Khalid ibn Bukair ,’asim bin Tsabit , Khabib bin Ady , Zaid bin Datsana dan Abdullah bin Tariq.

Mereka bertindak sebagi wira dan juga sebagai murabbi yang bercita-cita tinggi berangkat menuju ke rantau baru memulakan tugas baru untuk mengembangkan lagi wahyu Ilahi.Sepanjang perjalanan ,utusan ‘Adhlaltelah mengiringi dengan penuh kepatuhan dan ketaatan yang tidak berbelah bahagi .

Tapi tiada siapa yang terduga di sebalik kepatuhan itu ada tersembunyi satu pengkhianatan yang amat dikutuk oleh ALLAH SWT .Utusan ‘dhlal adalah orang-orang dusun yang diperalatkan oleh sahabat-sahabat munafiq untuk bertindak khianat terhadap sahabat pilihan Rasulullah SAW.

Sesampai sahaj mereka di suatu lembah subur yang bermata air iaitu Mata Air Raji’ , berlakulah pengkhianatan dan pendustaan.Mulalah musang-musang berbulu ayam itu menunjukkan sifat –sifat munafiq yang tersimpan disudut hati selama ini.Seolah-olaj ketika itu adalah peluang mereka untuk meneruskan dendam kesumat yang selama ini sedang menunggu masa bagaikan gunung berapi menanti meletup.

Dengan satu teriakan di balik lembah itu , maka keluarlah orang-orang suku Huzail mengepung sahabat pilihan Rasulullah SAW dengan pedang terhunus.

“Apakah kamu tidak gentar?” jerkah salah seorang dari mereka.

“Tidak sekali.Kami tidak gentar!” Jawab Mastrad yang dilantik oleh Rasulullah SAW sebagai amir mereka.Serentak dengan itu juga sahabta pilihan Rasulullah SAW itu menghunuskan pedang-pedang mereka yang bila-bila saja akan menebas kepala-kepala musang.

“Demi Tuhan , kami tiada bermaksud hendak membunuh saudara-saudara , hanya sekadar kami pergunakan saudara-saudara untuk mendapat sesuatu yang berharga dari kaum Quraisy .Saudara-saudara boleh percaya bahawa sesungguhnya kami kami tidak akan membunuh saudara-saudara…”

Roh-roh suci sedang meninjau peristiwa mata air Raji’ di zaman yang lampau itu, tentu sahaja melihat ‘Asim bin Tsabit di tengah-tengah musuhnya sedang mengenang suatu malam menjelang peristiwa Badar, diwaktu mana Nabi Muhammad SAW bertanya kepada kaum Ansar : “Bagaiman tuan-tuan berperang?”

“Apabila musuh berada dalam jarak 200 hasta,” jawab ‘Asim sambil mengeluarkan panah dari busarnya , “Aku lepaskan panah.Apabila musuh datang lebih dekat lagi, kemudian aku lempar dengan tombak dan lembing da apabila aku telah berada disisinya aku cincamg dengan pedang ini.”

“Begitu caranya ‘Asim berperang,” sahut Rasulullah SAW.

“Siapa yang akan berperang ,hendaklah berperang seperti cara yang ditunjukkan oleh ‘Asim”.

Kenangan yang indah ini terlintas kembali dalam ingatan ‘Asim sekali lagi ketika dia berdiri dikelilingi musuh di lembah Mata Air Raji’.Malah dia juga terkenang kejayaannya di hari perang Badar.

Dia menguatkan semangat juang dan syakhsiah mira yang ada pada dirinya dengan mengumpul kembali segala memori yang lalu.

Dia ingat ,betapa sambil mempertahankan Rasulullah SAW , dia juga telah berjaya membunuh perwira-perwira Quraisy terkemuka.Diantaranya Musafih bin Talhah dan saudaranya Jallas bin Talhah.

Paling akhir ‘Asi terkenang janji hatinya dengan ALLAH SWT pada suatu ketika, iaitu agar tubuhnya tidak ALLAH SWT biarkan disentuh musuh musyrik dan tangannya tidak akan menyentuh musyrik yang najis.

Apabila memori-memori yang indah ini semuanya telah berkumpul dalam taman hatinya , hilanglah segala kemungkinan bagi ‘Asim untuk menyerah kepada musuh penipu untuk hidup hina-dina sebagai orang tawanan yang akan diperdagangkan.Tidak….tidak! ‘Asim tidak akan menyerah kehormatannya sekalipun terpaksa ia mengabadikan nyawa yang hadir ini.

Roh-roh suci sedang meninjau peristiwa Mata Air Raji’ di zaman yang lalu ,tentu juga telah menyaksikan Murtsad bin Abu Martsad dan Khalid ibn Bukhair yang berani mempertaruhkan jiwanya untuk mempertahankan diri sebagai pejuang Ilahi.

Bagaimana mungkin Martsad rela melemparkan dirinya ke lembah hina yang akan diperbudakkan oleh musang-musang berbulu ayam itu.Sedangkan dia adalah sahabat pahlawan Sayidina Hamzah an wira Badar! Tentunya dia tidak rela!

Bagaimana pula dengan Khalid ibn Bukhair , yang telah dijadikan oleh Rasulullah SAW sebagai orang pilihan bersama-sama Abdullah Jahasy menyertai rombongan perintis ke Syria.Apakah dia rela jadi orang tawanan yang juga akan diperdagangkan ? Tidak semudah itu!!

Dengan serentak , ketiga-tiga murabbi ini berteriak garang memecahkan keheningan lembah itu : “Demi ALLAH , Kami tidak akan menerima sesuatu perjanjian pun dari kaum musyrik!”

Penegasan itu serentak dengan terkaman bagai singa yang tidak nampak siapa lagi gerangan di hadapan mereka .Yang bertekad dihati mereka menentang habis habisan orang-orang yang telah mengkhianati Islam dan mendustakan ALLAH SWT.

Dari lidah ‘ASim sambil menyerbu kea rah musuh ,lahirlah bait-bait puisinya yang menyemarak:

Tidak ada alasan menyerah

Aku ini panah bersepuh bias

Aku adalah busar sakti

Yang bertalikan karomah Ilahi

Lembing-lembing bermata dua

Meluncur bagaikan kilat bersama guruh

Kematian adalah hakikat kebenaran

Sedangkan kehidupan

Adalah baying-bayangan…..

Segala yang ditakdirkan ALLAH

Kepada manusia

Pasti berlaku

Dan semua makhluk ini

Kepada NYA akan kembali….

Bila aku tidak memerangi

Aku takut datang kutukan Tuhan kepadaku…..

Mengamuklah api peperangan dengan hebatnya antara 3 murabbi dengan ratusan kaum musyrik.Ramai musuh dibunuh dan termasuk ‘Asim juga terbunuh di lembah itu.Waktu ajal berada disisinya , ‘Asim sempat berkata : “Tuhanku, aku akan terkorban untuk membela agamaMU , sedari awal hayat , baruku kini berada di ambang kematian , lindungilah jasadku ini daripada sentuhan…”

Setelah ‘Asim rebah , diikuti pula oleh Martsad dan Khatib dalam usia 30 an. Kini jasad mereka dalam genggaman orang –orang musyrik.MAka sampailah saatnya hajat Sulafah Saad yang bernazar hendak minum tuak dalam tenggorak ‘Asim.Kerana itu berlumba-lumbalah suku HUzail mendekati mayat ‘Asim untuk memotong kepala dan dijualkan kepada Sulafah.Tetapi mereka tidak sedar doa ‘Asim telah dikabulkan ALLAH SWT.

Dengan tiba-tiba datanglah sekawan lebah bagaikan awan hitam dari balik lembah itu mengerumuni jasad ‘Asim. Maka lari bertempiaranlah orang-orang musyrik dan tidak sempat menyentuh jasad ‘Asim.

Dengan perasaan marah dan dendam yang membara ketua mereka berkata : “ Tinggalkan tubuh mereka begiu saja dulu , biarlah lebah-lebah pergi , nanti saja kita ambil kepalanya…..”

ALLAH SWT tetap memelihara hamba-hambaNYA yang soleh .Di dunia lagi ALLAH SWT jadi pembela lantaran mereka telah menyerah diri untuk ALLAH SWT dan RasulNYA.Maka ALLAH SWT senang hati untuk membela dan menolong mereka.

ALLAH SWT menghalang niat jahat orang-orang yang derhaka kepadaNYA dengan kehendakNYA.Tatkala itu turunlah hujan dengan selebat-lebatnya dan lembah Mata Air Raji’ digenangi banjir yang deras mengalir membawa bersama jasad pahlawan ‘Asim ,Martsad dan Khalid.Hampalah orang-orang musyrik apabila melihatkan kejadian itu….

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Happy Birthday tickers
~♥ Ada hati yang sukar menyayangi orang yang masih hidup, apabila orang tersebut mati barulah hati itu belajar untuk menyayangi. Tetapi ada juga hati yang tidak mampu menyayangi walaupun orang itu telah mati... sungguh, hati itulah hati yang paling keras! ♥~
Multi-Colored Light Pointer

Visitor

Categories

Followers

hak cipta terpelihara.. (atikah-ismail). Powered by Blogger.